Adalar Müzesi - Museum of the Princes' Islands

balik agalara_takildi_215x304

 ÖNSÖZ

 Sergi Küratöründen

 KÜNYE

 Sergi Künyesi

 FOTOĞRAFLAR

 Sergiden Fotoğraflar

 DAVETİYE

 Sergi Davetiyesi

Balık Ağ(a)lara Takıldı

"Balık Ağ(a)lara Takıldı" Fotoğraf Albümü

Son Güncelleme ( Çarşamba, 29 Mayıs 2013 13:32 )
 

Adalar Müzesi Yeni Sergi Açılış: Balık Ağalara Takıldı 26 Mayıs Pazar Heybeliada

balik agalara_takildi_640x905

Son Güncelleme ( Salı, 14 Mayıs 2013 14:18 )
 

"Balık Ağalara Takıldı" Sergi Davetiyesi

e davetiye

Son Güncelleme ( Salı, 14 Mayıs 2013 14:35 )
 

"Balık Ağalara Takıldı" "Balık Ağalara Takıldı" Sergi Künyesi

Adalar Müzesi Yeni Sergi 2013 Balık Ağalara Takıldı Sergisi

Küratör Curator / Fotoğraflar Photos: Kadir Can
Sergi Tasarımı/ Exhibition Design: Sera Dink
Müze Küratörü / Museum Curator: Deniz Koç
Müze Teknolojileri & Sergileme/ Museum Technology & Display: Harikalar Kutusu
Müze İcra Kurulu/ Museum Executive Board: Bülent Özden Deniz Koç Halim Bulutoğlu Suay Aksoy
İşbirliği ile/ In cooperation with: Heybeliada Gönüllüleri Derneği Adaevi Island House Sibel Akkaşoğlu Bingöl Erdumlu
Müze Ekibi/ Museum Team: Çetin Kebapçı, Murat Sahir Devres
Çeviri / Translation: Derya Koç
Dijital Baskı/ Digital Print: Tüm Baskı
Basın İletişim/ Pres Communication: Marjinal Porter Novelli

Teşekkürler Acknowledgements
Bağışçılar / Destek Verenler / Institutional Donors / Supporters: Adalar Belediyesi, Adalı Yayınları, Adaevi, Cihan Yiğin, Heybeliada Gönüllüleri Derneği, Ömer Faruk Berksan, Teoman Sunar, Teoman Göral, Zeynep Sohtorik
Müze Yönetim Kurulu/ Museum Administrative Board: Dr. Mustafa Farsakoğlu, Aykut Mutlu, Halim Bulutoğlu, Zihni Tekin, Raffi H. Araks

Küratör Hakkında

Kadir Can 1951 yılında Büyükada’da doğdu, 1971’de Günaydın Gazetesi’nde foto muhabiri olarak gazeteciliğe başladı. 1983 yılına kadar Günaydın’da, ardından Hürriyet, Cumhuriyet, Güneş, Sabah, Atlas ve Gezi’de çalıştı. 1986’dan beri Fransız Sipa Press Ajansı’nın Türkiye muhabirlerinden biri. Çektiği fotoğraflar Time, Paris-Macht, Newsweek ve Stern gibi haber dergileri ve gazetelerde yayınlandı. Yurtdışında ve Türkiye’de 24 ödül kazanan Kadir Can’ın çalıştığı gazetelerde birçok röportajı yayınlandı. “Yaşayıp Unuttuğumuz İstanbul”, “Çarşı Pazar İstanbul”, “12 Eylül 1980 Akıl Tutulması”, “Balık Ağalara Takıldı” kitaplarını yazdı.

Son Güncelleme ( Salı, 18 Mart 2014 22:45 )
 

"Balık Ağalara Takıldı" "Balık Ağalara Takıldı" Sergi Tanıtım Yazısı

“Gırgır takımlarının motor gücünün 3000 (HP) beygirin üzerine çıktığı, kullandıkları balık bulucu cihazlarla en küçük sürüyü bile 10 km’den tespit ettikleri görülüyor.
Uzunlukları 3 km civarında olan ağların derinliklerinin de 250 m’yi geçmesi, yarışın hangi boyutlara ulaştığının bir diğer göstergesi.
Balık tür ve stokları hızla yok olup tükenirken,
bu yarışı görmezden gelenler;
yakında “deniz bitti” diyenler haklı çıkacak gibi.”


Yeni sergi ile denizleri koruma sorumluluğumuzu konuşmakta ısrar ediyoruz.
2012’de açılan “Marmara’da Hayat Var: Şimdilik” sergisi ile Marmara ve Adalar çevresinde her şeye rağmen canlı yaşamının sürdüğünü fotoğraflarla belgelemiştik.
Yeni sergi ile 2013’te kontrolsüz avcılığın yıllar içinde nasıl bir tahribata neden olduğunu göstermeyi hedefledik. Sergi, fotomuhabiri Kadir Can’ın 1970’li yıllardan beri çektiği fotoğraflarıyla, çok kısa süre öncesine kadar balık deposu olan Marmara ve Karadeniz’in nasıl yok edilmekte olduğunu anlatıyor. Kadir Can’ın aynı isimle yayınlanan kitabından yola çıkılan sergiyi Adalar Müzesi Heybeliada İskele Açık Sergi alanında 26 Mayıs-30 Ekim tarihleri arasında ziyaret edebilirsiniz.

Balıkçılığımızda dönüm noktası olan 1970 yılı öncesi ve sonrası, çarpıcı bir şekilde karşılaştırılıyor, izleyiciyi düşünmeye ve harekete geçmeye davet ediyor. Ekonomik değeri olan balıklar ve deniz canlıları söz konusu olduğunda görmezden gelinse de Marmara’da çok açık bir hayvan hakları ihlali yaşanıyor. Canlı yaşamı geri dönülmez şekilde yok ediliyor.
Hayvan hakları savunucuları 1980’lerde olta ile avlanmanın balıklara acı çektirdiğini anlatan eylemler yapıyordu. Bugün gırgır ile avlanan balıkçılar çok daha fazla acı veriyor. Mavi yüzgeçli orkinoslar, palamutlar, lüferler, karidesler ve daha pek çoğunun toplu katliamına yıllardır hepbirlikte göz yumuyoruz.

2012 yazında oluşturduğumuz Heybeliada İskele açık sergi alanında çevre sorunlarına odaklanan sergiler yapmaya başladık. Bir tür forum alanı olması hedefi de olan sergilerle tüm çevre dostları ile samimi bir işbirliği kurmayı hedefledik.

Marmara Denizi’nde gözlerimizin önünde gerçekleşen balık katliamı ve hızlı yokoluşa odaklanan yeni sergimiz ile denizler için yeni bir gelecek kurgulamanın, doğal yaşamın eski dengesine kavuşmasına yardım etmenin yollarını konuşmak istiyoruz.

Kadir Can’ın tüm detayları ile anlatıp fotoğrafladığı yok oluşun hangi boyutlarda olduğunu görmek ve harekete geçmek için sergi alanına bekliyoruz…

 

1970’lere kadar balıkçılık kıyılardaki dalyanlarda, voli yerlerinde çekilen ığrıp,
manyat ve tarlakozlarla, küçük çaplı gırgır ve
alamanalarla yapılıyor. Marmara Denizi o yıllarda akvaryum gibi.
Alamanacılıkta çevrilen balık sürüsünün bir kısmının kaçıp gitmesi mümkündü…
Öte yandan alamanacılığın gelişmiş bir modeli olan gırgır ile avcılıkta ağın alt tarafı da kapatılır ve balıkların kaçışı asgariye indirilir.


Pamuk ipliğinden yapılmış ağlarla, gündüz balıkların
kuyruk suyunun deniz üzerindeki izlerine;
geceleri ise yakamozlara bakarak ilkel
usullerle avlanırdı balıkçılar.
1971’de çıkan 1380 sayılı su ürünleri
sirküleri balıkçılara çağ atlattı, sınırsız avlanma günleri başladı…


Büyükadalı ığrıpçıların en bereketli voli yeri
Halik Koyu ile Heybeliada arasında
balık sürüsünü çeviren
tayfalar atılan ağlara heyecanla sarıldı. İki
saate yakın çabayla çekilen ağların torbasında
tonlarca istavriti
gören tayfalar sevinç çığlıkları attı. (Büyükada-1976)sayfa23


Hiçbir araştırma, stok belirleme çalışması yapılmadığı gibi
sınırlama da konmadan açılan kredi muslukları ve gümrük
muafiyetinden yararlanan balıkçılar birbirleriyle rekabet içinde filoyu hızla geliştirdi.
Su Ürünleri Sirküleri’nin
yayınlanmasının ardından henüz 4-5 yıl geçmişti Azapkapı’ya
getirilen balık miktarı talebin çok üzerindeydi. Satılamayan
tonlarca balık hayır kurumlarına gönderiliyor,
kalanlar kamyonlarla çöplüklere taşınıyordu. (Azapkapı-1975)sayfa 48


Köpek Balıklarını Kim Yedi?
Sandallarla balık ekmek
satanların bazıları ucuz diye
Şileli trolcülerin yakaladığı köpek
balıklarını kapıştı İstanbullular da bilmeden günlerce
lüfer, palamut niyetine afiyetle yedi. (Azapkapı-1975)


Japonlar geleneksel yemekleri sashimi için Marmara’daki mavi yüzgeçli orkinosların peşine düştü…

Son Güncelleme ( Salı, 14 Mayıs 2013 15:08 )
 
Buradasınız: Anasayfa SERGİLER Geçmiş Sergiler Balık Ağalara Takıldı

PAYLAŞIN

Facebook MySpace Twitter Digg Delicious Stumbleupon Google Bookmarks RSS Feed